Obiecte de Cost

Reprezinta entitati fizice sau logice din organizatie pentru care se doreste inregistrarea costurilor si/sau veniturilor.

Un prim pas pentru a organiza o evidenta a contabilitatii interne de gestiune este delimitarea in spatiu a locurilor de cheltuieli (zone) si a entitatilor (purtatori) pentru care se antecalculeaza sau postcalculeaza costuri folosind o anumita metoda (de exemplu metoda costului total sau metoda ABC).

Obiectul de cost este privit ca o structura pe 2 nivele: zona de cheltuiala si purtatorul de cheltuiala.

Zona de cheltuiala reprezinta structura reala (organizatorica) privita ca un centru de responsabilitate in care se realizeaza venituri si cheltuieli, fie o structura fictiva (de exemplu zona financiara).

Purtatorul de cheltuiala reprezinta o subdiviziune a zonei de cheltuiala, care se poate referi la un produs, o comanda, o lucrare, o activitate care se executa in zona respectiva sau o subdiviziune care grupeaza anumite cheltuieli (de exemplu cheltuieli comune ale sectiei).

Notiunea de „obiect de cost” se atribuie unei activitati, structuri organizatorice pe care se inregistreaza costuri si/sau venituri sau careia i se aloca o anumita cota de cheltuieli. Obiectul de cost poate fi detaliat pana la nivel de departament, operatiune, functie, grup de utilaje, grupa de produse si servicii sau chiar produs, serviciu, contract, persoana.

Pentru delimitarea costurilor/veniturilor pe structuri de management si de raportare financiara sau pe alte structuri de analiza a profitabilitatii, obiectele de cost se aloca pe business unit, fond si profit center.

Reguli

  • Obiectele de cost participa in tranzactii numai daca sunt alocate pe business-unit si fond

  • Atat zonele cat si purtatorii din cadrul zonelor au perioada de activitate

  • Obiectele de cost se asociaza numai pe business-unit frunza, fond frunza, profit center frunza incepand de la o Data asociere

  • Se pot asocia obiectele de cost active si cu perioada de activitate care include Data asociere

  • La implementarea sistemului se defineste cel putin un business unit, cel putin un fond si cel putin un profit center care se asociaza initial obiectelor de cost, urmand ca dupa implementare fiecare obiect de cost sa se realoce pe business-unit, fond si profit center.

  • Un obiect de cost nu poate fi asociat pe aceasi perioada mai multor business unit-uri

  • Un obiect de cost poate fi alocat unui alt business unit frunza, cu o data de inceput mai mare decat data de sfarsit a business unit-ului pe care a fost alocat inital.

  • La nivelul obiectelor de cost se pot obtine rapoarte privind P&L si KPI