Tipuri de Tranzactii Imobilizari

Pot fi controlate orice tip de tranzactii ocazionale efectuate asupra mijloacelor fixe, grupate intuitiv in functie de natura fenomenului economic in Intrari, Iesiri, Transferuri, Reevaluare fiecare tip de tranzactie avand asociata o monografie contabila ce permite generarea inregistrarii contabile corespunzatoare la validarea documentului. Orice modificare aparuta in datele unei imobilizari, care afecteaza amortizarea si starea patrimoniala a acesteia, se inregistreaza explicit ca tranzactie de catre utilizator, in functie de fenomenul economic pe care il reprezinta.

Fiecare tranzactie din modulul imobilizari are asignat un tip de document intern sistemului care este folosit in program - a nu se confunda cu codurile de document introduse de utilizatori in sistem.

In general, fiecarui tip de document i se asociaza functiuni din sistem, iar pentru modulul imobilizari acestea au Domeniu = MF si sunt:

Tip document

Tip Tranzactie (functiune)

ACHIN

INTRARI DE LA FURNIZORI

AMORT

AMORTIZARE

RECOB

RECEPTIE OBIECTIVE

DONIM

INTRARI DIN DONATII

APCAP

APORT DE CAPITAL

PVIM+

PLUSURI DE INVENTAR

INTTR

INTRATE PRIN TRANSFER

PROIM

INVESTITII DIN PRODUCTIE

CASIM

CASARE

FACTM

VANDUTE

CALAM

CALAMITATI

RECIM

RETRASE CA APORT DE CAPITAL

IESTR

IESITE PRIN TRANSFER

DOIES

IESIRI DONATII

PVIM-

MINUSURI DE INVENTAR

IESOB

IESIRI MF DE NATURA OB INV

ALTIN

ALTE INTRARI

ALTIES

ALTE IESIRI

BMIMO

BON DE MISCARE

NATIM

TRANSFORMARE NATURA

CORAM

RECTIFICARE AMORTIZARE

RV3471

REEVALUARE CF. ORD.3471

Aceste tipuri de documente specifice modulului se definesc pe functia

Administrator -> Configurare -> Configurare Aplicatie -> Tip Document

Utilizatorul poate defini oricate tipuri de documente interne, in functie de necesitatile de urmarire a tranzactiilor de imobilizari.

Pentru ca modulul Imobilizari sa functioneze independent de modificarile legislatiei dar in conformitate cu acestea, pentru a asigura monografia contabila la nivelul fiecarui tip de tranzactie in functie de planul de conturi al fiecarei organizatii se definesc variabile de setare necesare fiecarei functiuni pe functia

Administrator -> Configurare -> Configurare Aplicatie -> Setari -> Variabile specifice firmei

Pentru fiecare tip de tranzactie de Intrari sau Iesiri se defineste un set de cate 3 variabile astfel:

Variabila setare

Valoare

MFITIPDOCcodfunctie

Tipul intern de document asignat functiei cu codfunctie

MFICONTcodfunctie

X sau Y sau numele variabilei setare care defineste contul corespondent asignat functiei codfunctie

Variabila

Simbolul contului de detaliu care se propune ca si cont corespondent pe functia codfunctie

De exemplu, pentru functia 1.4.4.1. Intrari de la furnizori se definesc cele 3 variabile astfel:

Variabila setare

Valoare

MFITIPDOC1.4.4.1.

ACHIN

MFICONT1.4.4.1.

CTFUIM

CTFUIM

404

Utilizatorul poate defini si alte functii de aceeasi natura (receptii de la furnizori), de ex. 1.4.4.10. Intrari de la Furnizori Externi pentru care va defini urmatoarele variabile de setare:

Variabila setare

Valoare

MFITIPDOC1.4.4.10.

ACHIN

MFICONT1.4.4.10.

CTFUIME

CTFUIME

404.1

Pentru fiecare tip de tranzactie de Transfer (de tipul bonului de miscare sau bonului de miscare cu transfer contabil) se defineste variabila:

Variabila setare

Explicatie

MFITIPDOCcodfunctie

Tipul intern de document asignat functiei cu codfunctie

De exemplu, pentru functia 1.4.6.1. Bon Miscare se defineste variabila MFITIPDOC1.4.6.1. = «BMIMO»

Regasirea unui document se face pe functia unde a fost creat, iar separarea acestora in interiorul functiei se face pe cod document si numar de document.

Acordarea de numere de tranzactie documentelor privind imobilizarile se face automat de catre sistem, odata cu crearea documentului. Numarul de tranzactie atribuit pentru un document este unic in sistem.

Pentru introducerea informatiilor in sistem este necesar ca fiecare utilizator sa aiba drepturi de acces la nivelul fiecarei functiuni si la nivelul unuia sau mai multor registre de contabilitate, definite in functie de complexitatea organizatiei. Registrele de contabilitate utilizate vor fi de tip OD (operatii diverse). Pentru organizatiile mici poate fi definit un singur registru pentru toate tipurile de operatiuni sau cate un registru pentru fiecare tip: intrari imobilizari, iesiri imobilizari, eventual transferuri imobilizari. Pentu organizatiile mari, in raport cu modul de organizare a activitatii pot fi definite registre chiar la nivel de utilizator. Numarul de registre si acordarea drepturilor la nivel de utilizator se stabilesc in urma analizei fluxului informational din fiecare organizatie.