Configurare Structura Costuri¶
Scop
Configurarea rapoartelor de analiza a costurilor de productie, respectiv costuri pe servicii, produse, activitati, inclusiv analiza costului unitar al produselor si serviciilor. De exemplu, pentru companiile de utilitati procedura este utila pentru configurarea fiselor de tarif.
Indicatorii din formular reprezinta cheltuieli, venituri sau indicatori calculati pe baza relatiilor dintre indicatori.
O data un formular definit, se extrage raportul pe o perioada selectata de utilizator.
Pentru obtinerea costului unitar se stabileste un articol echivalent.
Pot fi definite doua tipuri de rapoarte:
a. Formulare care incep cu CC si au pe coloane activitatile date de conturile de cheltuiala de clasa 9, conturi care delimiteaza o activitate, iar pe randuri indicatorii reprezinta conturi/financiare/articole de calculatie sau elemente de cheltuieli care au colectat costuri pentru activitatile pentru care se obtine raportul. Activitatile pot fi definite cu inceput de cont, de exemplu: 921.1 Formularul raporteaza numai costurile.
b. Formulare care incep cu F2 si au pe coloanele care vor fi afisate in raport, activitatile date de conturile de cheltuiala din clasa 9, iar pe randuri indicatori din costuri si venituri. Poate fi configurat si pentru obtinerea structurii costului unitar
Prerechizite
Articole de calculatie, elemente de cheltuiala, conturi financiare de cheltuiala, conturi de venit - utilizate la definirea indicatorilor
Conturi de cheltuiala din clasa conturilor de gestiune - prezinta activitatea/produs/serviciu si structura organizatorica pentru care va fi analizata structura costurilor
Articole definite in nomenclator
Procedura
Alegeti Financiar -> Contabilitatea Costurilor -> Rapoarte -> Definire parametrii cost total
Adaugati un raport
Completati campurile din Generale:
Cod |
Incepe cu F2 pentru structura costului unitar sau cu CC pentru structura costului Total |
|
Denumire |
Se da un nume sugestiv, care va fi afisat in titlul raportului |
|
Cu decontare |
Poate lua doua valori: – Da - in raport vor fi afisate costurile colectate din conturi financiare si cele decontate in procesul de repartizare cheltuieli intre centrele de cost; – Nu - vor fi raportate numai cheltuielile colectate |
|
Sursa cont |
Pentru formularul CC - vor fi completate conturi din clasa 9, respectiv inceputul de cont. Pentru formularul F2 - vor fi declarate conturile de cheltuiala din clasa 9 pentru activitatile aferente raportului. Intotdeauna vor fi definite conturi detaliu. Delimitarea coloanelor din raport se face prin scrierea conturilor intre paranteze. Intr-o paranteza poate fi scrisa o suma de conturi. |
|
Articol echivalent |
Se completeaza numai
pentru formularul F2
cu un cod de articol
definit in
nomenclatorul de
articole,
pentru care
se poate inregistra
cantitatea de
produs/serviciu ca
productie realizata
in perioada pentru
care se obtine
raportul.
Serveste la
determinarea
costului
unitar.
Daca nu se
completeaza, atunci
se raporteaza numai
costurile pe
structura de
indicatori definita.
|
|
Asociat |
NU - nu sunt produse asociate obtinute din aceeasi sursa, exemplul unei sonde de titei, din care pe langa titei se obtin ca produse asociate gaze, etan, gazolina, etc. DA - in cazul in care din aceeasi sursa se obtin si produse asociate |
|
Lista documente stoc |
Tipul tranzactiei de stoc pentru care se inregistreaza productia, respectiv PROD |
Pasii urmatori se parcurg numai pentru formularele F2
4. Selectati Produse si adaugati echivalentele intre produse/servicii. Echivalentele se definesc in ambele sensuri, respectiv acelasi articol apare si ca articol echivalent in corelatie cu celelalte produse, dar si ca articol in corelatie cu celelalte produse care au loc de articol echivalent
5. Completati denumirea care doriti sa apara in coloanele formularului pentru fiecare cont de gestiune utilizat in definirea formularului. Daca nu se completeaza, denumirea coloanei raportului va fi completata implicit cu denumirea contului din planul de conturi.
6. Selectati Indicatori si adaugati randurile in care doriti sa fie raportati indicatorii din costuri sau venituri:
Rand |
Identificatorul unic al randului. Se numeroteaza crescator 1,2,3……. |
|
Formula |
Modalitatea de calcul a indicatorului a carui valoare va fi afisata in raport A urmat de codul articolului de calculatie preia costurile colectate pe articol de calculatie C urmat de cont preia costurile colectate pe cont financiar de cheltuiala. Contul trebuie sa fie Detaliu E urmat de codul elementului de cheltuieli preia costurile colectate pe elementul de cheltuieli V urmat de contul de venit preia veniturile inregistrate pe contul respectiv. Contul de venit trebuie sa fie detaliu. VT preia toate veniturile indiferent de cont. R urmat de numarul randului preia valorile din rand. Operatori permisi: +,-,*,/ In formula pot fi introduse si constante In cazul in care se doreste obtinerea costului unitar, ultimul rand va fi definit cu denumirea TOTAL |
|
Denumire |
Denumirea indicatorului afisat in raport |
Pentru migrarea indicatorilor in rapoarte utilizati functia speciala de copiere a indicatorilor pe alt formular:
Va pozitionati pe formularul ai caror indicatori doriti sa-i copiati
Selectati ecranul Indicatori
Selectati iconul de Copiere speciala
Din browse-ul afisat se selecteaza formularul unde se vor copia indicatorii. Se va alege un formular care incepe cu F2
Rezultat
Modele de rapoarte pentru analiza costurilor
Atentie
Pentru formularele CC selectati Financiar -> Contabilitatea Costurilor -> Rapoarte -> Situatia costului total
Pentru formularele F2 selectati Financiar -> Contabilitatea Costurilor -> Rapoarte -> Structura costului activitatii de baza