============== Cereri Clienti ============== Functiunea permite inregistrarea primara a comenzilor de la clienti, stabilirea cotatiei si emiterea unei facturi proforme catre client. Dupa confirmarea de catre client, cererea poate fi aprobata si se transforma in comanda client ferma. .. note:: Prin aprobare, cererea client se transforma in comanda ferma si va fi disponibila pentru utilizator in functia Comenzi Client. Comanda de vanzare generata din cererea de vanzare poate avea starea: **Deschisa** - caz in care poate fi actualizata; **Aprobata** - caz in care nu mai poate fi actualizata; Starea in care se generata comanda de vanzare este data de variabila de setare **APROBAUTCMDCL** si poate lua una din valorile: **Nesetat** sau **NU** - comanda de vanzare se genereaza cu *Stare* = **Deschisa** **DA** - comanda de vanzare se genereaza cu *Stare* = **Aprobata** Variabila de setare se actualizeaza : - Accesati **Logistics -> Setari Logistica** - Gasiti variabila **APROBAUTCMDCL** pe ramura **Vanzari si Distributie -> Vanzari -> Setari** - Va pozitionati pe variabila si setati valoarea, dupa care salvati. Procesarea Cererii Client se realizeaza prin operatiunile: :ref:`Adaugare Antet ` :ref:`Adaugare Specificatie (articole si/sau servicii) ` :ref:`Calcul cotatie ` :ref:`Confirmare Factura Proforma ` :ref:`Facilitati Suplimentare ` :ref:`Aprobare Cerere Vanzare ` Pentru inregistrarea in sistem a unei cereri client: **1.** Alegeti **Logistics -> Vanzari si Distributie -> Operational** ( Meniu superior) **-> Cereri Client**. .. _Ident_AdaugareCerereVanzare: **2**. Actionati butonul **Adauga** (coltul dreapta-jos) pentru crearea antetului unei cereri client sau butonul **Copiaza** pentru a crea un antet prin copierea inregistrarii pe care sunteti pozitionat. **3.** Actualizati datele din antetul cererii client: .. note:: Campurile marcate cu asterix de culoare rosie sunt obligatoriu de completat; - *Cerere*: - *Data*: data la care s-a inregistrat cererea in sistem (implicit este ziua curenta); - *Numar*: numarul de inregistrare al cererii client in sistem. Sistemul genereaza automat un numar de cerere care are urmatoarea structura: *aaaasss nnnnnnn,* unde: - *aaaa* - reprezinta anul fiscal pentru care se introduce cerere; - *sss* - reprezinta site-ul pentru care se genereaza cerere; - *nnnnnnn* - reprezinta numarul documentului, incepand de la 0000001 intr-un an fiscal. - *Responsabil*: codul responsabilului de vanzari care se va ocupa de cerere. Se valideaza in `Responsabili Vanzari <../Structuri_Vanzari/responsabilivanzari.html>`_; - *Stare*: este intretinuta de sistem: - **Deschisa** - cererea este in lucru si poate fi actualizata; - **Aprobata** - cererea a fost transformata in comanda ferma si nu poate fi actualizata; - *Proiect*: codul proiectului asociat cu cererea curenta. Se valideaza in `Proiecte <../Structuri_Vanzari/proiecte.html>`_; - *Gestiune*: gestiunea se completeaza numai daca in cererea de vanzare vor fi si articole; - *Expira*: data la care expira cererea daca nu a fost confirmata de client; - *Organizatie*: codul organizatiei de vanzari. Se valideaza in `Organizatii de vanzari <../Structuri_Vanzari/organizatiivanzari.html>`_; - *Canal*: codul canalului de distributie. Se valideaza in `Canale de distributie <../Structuri_Vanzari/canaledistributie.html>`_; - *Divizie*: codul diviziei prin care se efectueaza livrarea. Se valideaza in `Divizii <../Structuri_Vanzari/divizii.html>`_; - *Agent*: codul agentului de vanzari care se ocupa de cererea curenta. Se valideaza in `Agenti <../Structuri_Vanzari/agenti.html>`_; - *Date Client*: - *Client*: codul clientului. Se valideaza in `Parteneri <../Structuri_Vanzari/parteneri.html>`_; - *Adresa Livrare*: adresa la care clientul doreste sa i se livreze produsele sau serviciile. Se propune din Parteneri; - *Fact. Catre*: codul partenerului catre care se va emite factura;poate fi diferit de client; - *Nr.Cmd. Extern*: date despre comanda emisa de client (numar, data, etc); - *Pers.Contact*: persoana de contact de la client; .. note:: Exista posibilitatea de a suplimenta persoanele de contact astfel: **a.** Selectati **Persoane contact** **b.** Actionati butonul **Adauga** (+) **c.** Completati: - *Persoana contact*: codul persoanei. Se valideaza in `Persoane contact <../Structuri_Vanzari/persoanecontactvanzari.html>`_; - *Rol in Contract* - *Contact Prog*: data pana la care se va un raspuns clientului; - *Data Ceruta*: termenul de livrare solicitat de client; - Livrari Partiale: - DA: se vor face livrari partiale; - NU - se va face o singura livrare a produselor sau serviciilor de pe cerere; - *Conditii Comerciale*: - *Referinta Pret*: poate lua una din valorile: COTATIE, COMANDA, LIVRARE, FACTURARE in functie de data la care se doreste a se face conversia din moneda cotatiei in moneda de plata la momentul la care se calculeaza valoarea ce va fi platita; - *Data cotatie*: data la care s-a facut cotatia in moneda cotatiei; - *Lista Preturi*: codul `listei de preturi <../Politici_Comerciale/Liste_Pret.html>`_ folosite pentru stabilirea pretului de livrare. Pe acest camp este disponibil help-ul pe *Selectie Liste de Pret* care se activeaza prin actionarea butonului sau prin apasarea tastei <**F1**>; - *Moneda Cotatie*: moneda in care sunt calculate preturile din cerere (in general RON). Se valideaza in Monede; - *Moneda Plata*: moneda in care va fi emisa factura catre client si in care acesta va efectua plata; Se valideaza in Monede; - *Lista Discount*: codul listei de discount aplicat livrarilor catre acest client. Se valideaza in `Liste Discount <../Politici_Comerciale/Liste_Discount.html>`_; - *Lista Preturi*: codul `listei de preturi <../Politici_Comerciale/Liste_Pret.html>`_ folosite pentru stabilirea pretului de livrare. Pe acest camp este disponibil help-ul pe *Selectie Liste de Pret* care se activeaza prin actionarea butonului sau prin apasarea tastei <**F1**>; - *Conditii Plata*: zile scadenta, procent penalizari, termen de gratie etc. Se valideaza in `Conditii de Plata <../Politici_Comerciale/Conditii_Plata.html>`_; - *% Discount*: discountul in valoare procentuala aplicat la total valoare din cererea de vanzare; - *TVA*: codul TVA. Se valideaza in `Taxe <../Politici_Comerciale/TVA.html>`_; - *Verif. Credit* momentul in care se face verificarea limitei de creditare pentru acest client; poate lua valorile:COMANDA, LIVRARE, COMANDA + LIVRARE; - *Detalii Facturare* - Alegeti din lista codul fiscal, banca si Contul IBAN care vor fi imprimate pe factura. Aceste date sunt inregistrate in nomenclatorul de `parteneri <../Vanzari/Structuri_Vanzari/parteneri.html>`_` **4.** Actionati butonul **Salveaza** (dreapta-jos) pentru inregistrarea in baza de date a antetului de cerere client. .. _Ident_AdaugareSpecificatieCerereVanzare: **5.** Inregistrati (liniile - obiectele cerute) din specificatia cererii client. La adaugarea unei cereri noi, dupa salvarea datelor din antet, veti fi pozitionati pe specificatia cererii. Butoanele pentru actualizare le regasiti pe linia de instrumente din centrul ecranului. .. note:: Pot fi modificate sau sterse numai linii din cereri cu starea DESCHISA. Completati: - Linie: numarul liniei din cererea client; se incrementeaza automat de sistem cu 1. - Alegeti *TIP*: - **A**: daca obiectul cererii este un produs; - **S**: daca obiectul cererii este un serviciu; Daca ati ales: - A: completati codul articolului. Se valideaza in nomenclatorul de `articole <../Structuri_Vanzari/liniibusinessvanzari.html>`_; - S: completati codul serviciului. Se valideaza in nomenclatorul de `servicii <../Structuri_Vanzari/liniibusinessvanzari.html>`_; - UM: unitatea de masura in care este exprimata cantitatea ceruta din articol sau serviciu. La articole poate fi diferita de unitatea de masura din stoc, dar trebuie definita transformare intre cele doua unitati de masura; - *Q Ceruta*: introduceti cantitatea ceruta de client in unitatea de masura UM; - *Pret*: pretul fara TVA stabilit conform cotatiei, daca nu ati completat o lista de pret in antet; - *Disc*: % discount aplicat la articolul/serviciul din linie; - *TVA*: codul TVA. Se valideaza in `Taxe <../Politici_Comerciale/TVA.html>`_; - *Valoare*: se afiseaza valoarea fara TVA stabilita conform cotatiei; **6.** Apasati buton **Detaliere** (Ultimul buton din lista de instrumente a specificatiei) Completati **Date Generale** - *Extensie*: denumirea articolului/serviciului care va fi afisata in factura, la listarea cererii si comenzii client (optional); .. note:: Extensia denumirii articolului/serviciului nu este accesibila pentru completarE, daca inregistrarea din nomenclatorul de servicii are valoarea campului *Accepta Denumire Extinsa* (la finalul sectiunii Definire) cu valoarea NU. - *Q promisa*: cantitatea care poate fi oferita clientului (obligatoriu de completat); .. note:: Poate fi consultat stocul disponibil pentru promisiuni: a. **Articole** - Stoc disponibil in Gestiune: Selectati **Actiuni** (linia instrumente Specificatie) **-> Stoc -> Start** b. **Articole** - Disponibil de promis (ATP - Available To Promise) corelat cu alte cereri de vanzare pentru articol: Selectati **Actiuni** (linia instrumente Specificatie) **-> Info** Interpretare: Stocul disponibil in magazie este de 55 buc, cererea pana in momentul introducerii acestei noi linii de cerere este de 28 buc, disponibil pentru promisiuni 27 buc, prin urmare cantitatea ceruta de client, 20 buc, poate fi promisa. Cererea totala va fi de 48 buc, disponibil pentru promisiuni pentru cereri ulterioare, 7 buc. c. **Servicii** - informatii necesare in cazul in care serviciul care trebuie prestat clientului trebuie cumparat de la un furnizor. Selectati **Actiuni** (linia instrumente Specificatie) **-> Info** Interpretare: Pentru serviciul cerut de client nu exista oferta de la vreun furnizor dar nici o alta cerere, necesarul de lansare cereri de cumparare este 1 buc pentru satisfacerea cererii curente. - *Depasire maxima admisa*: se poate depasi cantitatea introdusa pe linie, pana la nivelul specificat in acest camp (optional); - *Articol client*: codul utilizat de client (optional). Acesta se memoreaza si poate fi preluat ulterior prin apasarea sagetii; Completati/Modificati **Preturi si Valori** - *Lista Preturi*: lista de preturi folosita pentru stabilirea cotatiei produsului sau serviciului de pe linia de cerere (numai daca s-a setat posibilitatea lucrului cu Liste de Pret); - *Preturi fixe:* - DA: preturile sunt fixe, dupa aprobarea cererii nu se mai pot schimba; - NU: preturile nu sunt fixe, se pot schimba. - *Pret:* pretul fara TVA stabilit conform cotatiei; - *Valoare*: valoarea fara TVA stabilita conform cotatiei; - *Discount Volum:* valoarea discountului de volum conform % discount din antet; - *Pret Net*: pretul pe unitatea de masura stabilit prin aplicarea procentului de discount; - *Valoare Neta:* valoarea fara TVA calculata conform pretului net; - *Cod TVA*: codul de TVA aplicabil pentru produsul sau serviciul de pe linia de cerere client; se valideaza in nomenclatorul **Taxe,** tipul de cod = TVA\ **;** pe ecran se afiseaza si procentul corespunzator codului TVA introdus; - *TVA*: valoarea TVA calculata prin aplicarea procentului TVA la valoarea neta; - *Pret cu TVA*: pretul cu TVA calculat conform pretului net si procentului de TVA; - *Valoare Totala*: valoarea stabilita conform cantitatii promise si pretului cu TVA; **7.** Actionati butonul **Programari** pentru distribuirea livrarilor pe perioade. Odata cu adaugarea in baza de date a unei linii de cerere se creaza si o linie de programare livrari cu cantitatile si datele ceruta si promisa de pe linia de cerere. Prin actionarea grupului de butoane de actualizare din partea superioara a zonei Programari, puteti adauga, modifica, copia sau sterge linii de programare livrari asociate liniei de cerere. In urma actualizarilor cantitatea ceruta de pe linia de cerere va fi suma cantitatilor cerute de pe liniile de programare livrari, iar cantitatea promisa va fi suma cantitatilor promise. Dupa adaugarea unei linii de cerere in baza de date modificarea cantitatilor ceruta si promisa nu mai este posibila decat prin modificarea cantitatilor din liniile de programare livrari. **8.** Selectati **Actiuni -> Listare stoc** pentru a consulta stocul disponibil; .. note:: La modificarea unei linii de cerere sunt disponibile pentru actualizare campurile linie, cod articol la client, livrari partiale, lista preturi, preturi fixe, pret, % discount volum, cod TVA, depasire maxima admisa pentru Q. Livrata, gestiune. .. _Ident_CotatieCerereVanzare: **9.** In ecranul Antet, selectati **Actiuni -> Cotatie** pentru a calcula cotatia cererii client. .. note:: In urma calculului cotatiei campul *Cotatie* de pe antetul cererii va lua valoarea DA. Cotatia poate fi repusa pe valoarea NU prin actionarea aceleiasi optiuni. .. _Ident_ProformaCerereVanzare: **10.** In ecranul Antet, selectati **Actiuni -> Factura Proforma** pentru a emite Factura Proforma. .. note:: Factura Proforma se transmite clientului. Actiunea de listare nu este obligatorie. **11.** In ecranul Antet, selectati butonul **Confirmare proforma** (coltul dreapta sus) .. _Ident_FacilitatiCerereVanzare: **Facilitatile suplimentare** se regasesc in meniul **Actiuni** din ecranul Antet. Va permit sa identificati daca clientul este solvabil, sa atasati documente la cerere, sa controlati fluxul si stadiul de procesare al cererii, sa anulati sau sa puneti in asteptare cererea. - **Actiuni -> Limita credit** verifica daca soldul clientului la care se adauga alte vanzari nefinalizate pe flux depasesc limita de credit cand este specificata in nomenclatorul **Parteneri** .. note:: Definire limita credit: - Selectati **Financial -> Definitii Generale -> Parteneri** - Pozitionati-va pe inregistrarea clientului - Modificati inregistrarea, pozitionati-va in ecranul **Participare**, zona **Limite** completati: - *Credit* - cu valoarea limitei de creditare in moneda de baza - Salvati inregistrarea Daca limita de credit este depasita, nu este permisa aprobarea comenzii. In cazul in care nu doriti blocarea aprobarii comenzii, nu completati limita de credit in Parteneri. - **Actiuni -> Notes** - permite adaugarea de mesaje, informatii, observatii pe parcursul procesarii cererii. - **Actiuni -> Documente** - permite incarcarea de documente legate de cerere si ulterior accesul la acestea. Pentru aceasta trebuie sa aveti un sistem de management al documentelor integrat in platforma. - **Actiuni -> Ev. Actiuni** - permite sa vizualizati cronologic actiunile efectuate de utilizatori. - **Actiuni -> Anulare** - pentru ca cererea sa nu fie operationala, ramane inregistrata in sistem. Anularea este ireversibila. Cererea nu va putea fi folosita decat pentru copiere. - **Actiuni -> Blocare** - cererea nu va fi operationala pana la deblocare prin selectarea butonului **Redeschidere**, caz in care cererea revine in stare *Deschisa* si poate fi modificata. .. _Ident_AprobareCerereVanzare: **12** Actionati butonul **Aprobare** din antetul cererii. Aprobarea cererii presupune ca toate operatiunile de inregistare au fost finalizate (inclusiv *Cotatie* si *Confirmare Proforma*) si poate fi emisa comanda client. Aprobarea este ireversibila, cererea nu poate fi blocata sau anulata. Stare de pe antet va lua valoarea APROBATA. Prin aprobare cererea client se transforma in comanda ferma si va fi disponibila pentru utilizator in functia **Comenzi Client**. .. note:: Generarea comenzii de lucru se aplica atunci cand este implementat modulul de Productie si se lanseaza cantitatile comandate pe baza comenzilor clienti ferme. Comanda de lucru a fost initial declarata pe functiile specifice si se asociaza cererii client. Accesati in antetul cererii aprobate **Actiuni -> Generare Comanda de Lucru**