====================== 01.01.2016-27.11.2016_ ====================== .. Genereat automat. 01.01.2016-27.11.2016_    HOTARĀRE Nr. 500 din 18 mai 2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor Text īn vigoare īncepand cu data de 10 noiembrie 2011 REALIZATOR: COMPANIA DE INFORMATICA NEAMT Text actualizat prin produsul informatic legislativ LEX EXPERT īn baza actelor normative modificatoare, publicate īn Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pana la 10 noiembrie 2011. Act de baza #B: Hotararea Guvernului nr. 500/2011 Acte modificatoare #M1: Hotararea Guvernului nr. 1105/2011 Modificarile si completarile efectuate prin actul modificator sunt scrise cu font italic. In fata fiecarei modificari sau completari este indicat actul normativ care a efectuat modificarea sau completarea respectiva, īn forma #M1. #B In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, precum si al art. 34 alin. (7) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare. ART. 1 Prezenta hotarare stabileste metodologia de īntocmire si completare a registrului general de evidenta a salariatilor, denumit īn continuare registru, īnregistrarile care se efectueaza, precum si orice alte elemente īn legatura cu acesta. ART. 2 (1) Incadrarea īn munca a unei persoane se realizeaza, potrivit prevederilor Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, numai prin īncheierea unui contract individual de munca, īn temeiul caruia persoana fizica, īn calitate de salariat, se obliga sa presteze munca pentru si sub autoritatea unui angajator, persoana fizica sau juridica, īn schimbul unei remuneratii denumite salariu. (2) Fiecare angajator are obligatia de a īnfiinta si transmite la inspectoratul teritorial de munca un registru general de evidenta a salariatilor si de a-l prezenta inspectorilor de munca, la solicitarea acestora. (3) Angajatorii care au īnfiintat sucursale, agentii, reprezentante sau alte asemenea unitati fara personalitate juridica, carora le-au delegat competenta īncadrarii personalului prin īncheierea de contracte individuale de munca, pot delega acestora si competenta īnfiintarii registrului. (4) Au obligatia de a īnfiinta si transmite registrul la inspectoratul teritorial de munca si misiunile diplomatice si oficiile consulare ale altor state īn Romania, respectiv, dupa caz, institutele culturale si reprezentantele comerciale si economice ale altor state īn Romania, pentru personalul angajat local care are cetatenia romana sau resedinta permanenta īn Romania. (5) Completarea si transmiterea registrului se fac de catre una sau mai multe persoane nominalizate prin decizie scrisa de catre angajator. (6) Angajatorii pot contracta serviciul de completare si transmitere a registrului prin īncheierea, cu respectarea dispozitiilor art. 20 alin. (5) din Legea nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare, de contracte de prestari servicii cu prestatori īnregistrati la inspectoratele teritoriale de munca, care īsi desfasoara activitatea īn conditiile prevederilor legale īn vigoare. (7) Prestatorii prevazuti la alin. (6) nu pot subcontracta, la randul lor, serviciile de completare si transmitere a registrului īncredintate de angajator. (8) In situatia prevazuta la alin. (6), angajatorul are obligatia informarii, īn scris, a inspectoratului teritorial de munca despre īncheierea contractului de prestari servicii. (9) Contractarea serviciului de completare si transmitere a registrului nu exonereaza angajatorul de obligatiile stabilite de prezentul act normativ. (10) Angajatorii/prestatorii care opereaza efectiv īn registru au obligatia sa prelucreze datele cu caracter personal ale salariatilor angajatorilor, cu respectarea prevederilor Legii nr. 677/2001, cu modificarile si completarile ulterioare. (11) Procedura si actele pe care angajatorii sunt obligati sa le prezinte la inspectoratul teritorial de munca pentru obtinerea parolei se stabilesc prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale. ART. 3*) (1) Registrul se īntocmeste īn forma electronica. (2) Registrul se completeaza īn ordinea angajarii si cuprinde urmatoarele elemente: a) elementele de identificare a tuturor salariatilor: numele, prenumele, codul numeric personal - CNP, cetatenia si tara de provenienta - Uniunea Europeana - UE, non-UE, Spatiul Economic European - SEE; b) data angajarii; c) perioada detasarii si denumirea angajatorului la care se face detasarea; d) functia/ocupatia conform specificatiei Clasificarii Ocupatiilor din Romania (COR) sau altor acte normative; e) tipul contractului individual de munca; f) durata normala a timpului de munca si repartizarea acestuia; #M1 g) salariul de baza lunar brut si sporurile, astfel cum sunt prevazute īn contractul individual de munca; #B h) perioada si cauzele de suspendare a contractului individual de munca, cu exceptia cazurilor de suspendare īn baza certificatelor medicale; i) data īncetarii contractului individual de munca. #CIN \*) Reproducem mai jos prevederile art. II din Hotararea Guvernului nr. 1105/2011 (#M1). #M1 "ART. II Elementul prevazut la art. 3 alin. (2) lit. g) din Hotararea Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, asa cum a fost modificat prin prezenta hotarare, se completeaza īn registrul general de evidenta a salariatilor si pentru contractele individuale de munca deja īnregistrate, pana la data de 15 decembrie 2011." #M1 ART. 4 (1) Completarea, respectiv īnregistrarea īn registru a elementelor prevazute la art. 3 alin. (2), si transmiterea registrului se fac dupa cum urmeaza: #B a) la angajarea fiecarui salariat, elementele prevazute la art. 3 alin. (2) lit. a) - g) se īnregistreaza īn registru cel tarziu īn ziua lucratoare anterioara īnceperii activitatii de catre salariatul īn cauza; b) elementul prevazut la art. 3 alin. (2) lit. g) se completeaza si pentru contractele individuale de munca deja īnregistrate, īn termen de 90 de zile de la data intrarii īn vigoare a prezentei hotarari; c) elementele prevazute la art. 3 alin. (2) lit. h) se īnregistreaza īn registru īn termen de maximum 20 de zile lucratoare de la data suspendarii; d) elementele prevazute la art. 3 alin. (2) lit. i) se īnregistreaza īn registru la data īncetarii contractului individual de munca/la data luarii la cunostinta a evenimentului ce a determinat, īn conditiile legii, īncetarea contractului individual de munca; e) pentru salariatii detasati, angajatorul de baza completeaza perioada detasarii si denumirea angajatorului la care se face detasarea, anterior īnceperii detasarii. (2) Orice modificare a elementelor prevazute la art. 3 alin. (2) lit. a), c) - g) se īnregistreaza īn registru cel tarziu īn ziua lucratoare anterioara īmplinirii termenului de 20 de zile lucratoare prevazut la art. 17 alin. (5) din Legea nr. 53/2003, republicata. Exceptie fac situatiile īn care modificarile se produc ca urmare a unei hotarari judecatoresti sau ca efect al unui act normativ cand īnregistrarea īn registru se face īn ziua īn care angajatorul se prezuma, potrivit legii, ca a luat cunostinta de continutul acestora. (3) Orice corectie a erorilor survenite īn completarea registrului se face la data la care angajatorul a luat cunostinta de acestea. ART. 5 (1) Registrul se transmite la inspectoratul teritorial de munca īn format electronic, prin utilizarea uneia dintre urmatoarele modalitati: a) prin completarea on-line a bazei de date existente pe portalul Inspectiei Muncii; b) prin e-mail, pe baza de semnatura electronica; c) prin depunerea la sediul inspectoratului teritorial de munca īn format electronic, īnsotit de o adresa de īnaintare semnata de angajator. (2) Evidenta registrelor, respectiv a datelor cuprinse īn acestea, transmise de angajatori/prestatori de servicii, se tine īntr-o baza de date organizata la nivelul Inspectiei Muncii. (3) Procedura privind transmiterea registrului īn format electronic se stabileste prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale, dupa adoptarea solutiei tehnice a registrului īn format electronic si īn functie de aceasta. ART. 6 (1) Angajatorii sau, dupa caz, prestatorii de servicii au obligatia de a completa si transmite registrul la inspectoratul teritorial de munca īn a carui raza teritoriala īsi au angajatorii sediul sau domiciliul, dupa caz, cel tarziu īn ziua lucratoare anterioara īnceperii activitatii de catre primul salariat, cu obligatia completarii acestuia conform art. 3. (2) Unitatile fara personalitate juridica care au competenta īnfiintarii registrului au obligatia de a completa elementele contractului individual de munca conform art. 3 si de a transmite registrul, īn termenele prevazute la art. 4, la inspectoratul teritorial de munca īn a carui raza teritoriala īsi desfasoara activitatea, cu īndeplinirea obligatiilor prevazute de prezenta hotarare. ART. 7 Registrul se pastreaza īn forma electronica la sediul angajatorului si, dupa caz, la sediul sucursalei, agentiei, reprezentantei sau al altor asemenea unitati fara personalitate juridica, care au delegata competenta īnfiintarii registrului. ART. 8 (1) Angajatorul are obligatia de a īntocmi un dosar personal pentru fiecare dintre salariati, de a-l pastra īn bune conditii la sediu, precum si de a-l prezenta inspectorilor de munca, la solicitarea acestora. (2) Dosarul personal al salariatului cuprinde cel putin urmatoarele documente: actele necesare angajarii, contractul individual de munca, actele aditionale si celelalte acte referitoare la modificarea, suspendarea si īncetarea contractelor individuale de munca, acte de studii/certificate de calificare, precum si orice alte documente care certifica legalitatea si corectitudinea completarii īn registru. (3) La solicitarea scrisa a salariatului sau a unui fost salariat angajatorul este obligat sa īi elibereze acestuia: a) copii ale documentelor existente īn dosarul personal; b) copii ale paginilor din registrul electronic care cuprind īnscrierile referitoare la persoana sa si/sau un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea īn munca, īn meserie si īn specialitate, astfel cum rezulta din registrul general de evidenta si din dosarul personal, īn termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii. (4) Documentele sunt eliberate īn copie certificata de reprezentantul legal al angajatorului sau de persoana īmputernicita de angajator pentru conformitate cu originalul. (5) Registrul electronic si dosarele personale ale fiecarui salariat se vor pastra īn conditii care sa asigure securitatea datelor, precum si pastrarea lor īndelungata si corespunzatoare, cu respectarea prevederilor Legii nr. 677/2001, cu modificarile si completarile ulterioare. Angajatorul raspunde pentru asigurarea acestor conditii, precum si pentru orice prejudiciu produs salariatului, sau oricarei alte persoane fizice sau juridice, prin īncalcarea acestor obligatii. (6) In masura īn care, din motive obiective, angajatorul se afla īn imposibilitatea de a elibera documentele prevazute la alin. (3), salariatul sau fostul salariat poate solicita inspectoratului teritorial de munca din raza caruia angajatorul īsi desfasoara activitatea eliberarea unei adeverinte din care sa rezulte elementele continute īn registru, astfel cum a fost īntocmit si transmis de catre angajator. Inspectoratul teritorial de munca īn cauza elibereaza documentul, īn baza registrului electronic transmis de angajator, īn termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii. ART. 9 (1) Constituie contraventii urmatoarele fapte savarsite de angajatori, persoane fizice sau juridice: a) netransmiterea registrului cu elementele contractului individual de munca prevazute la art. 3 alin. (2) lit. a) - g), cel tarziu īn ziua lucratoare anterioara īnceperii activitatii de catre salariatul īn cauza; b) refuzul de a pune la dispozitie inspectorului de munca registrul īn format electronic, precum si dosarul personal al salariatilor; c) necompletarea elementelor contractului individual de munca conform art. 3, respectiv netransmiterea registrului īn termenele prevazute la art. 4; d) completarea registrului de catre alte persoane decat cele prevazute la art. 2 alin. (5) sau alin. (6); e) completarea registrului cu date eronate sau incomplete; f) alterarea sau stergerea datelor din registru, precum si interventia neautorizata asupra aplicatiei informatice a registrului. g) nerespectarea prevederilor art. 2 alin. (8) privind informarea inspectoratelor teritoriale de munca cu privire la prestatorii de servicii; h) refuzul angajatorului de a elibera copii dupa documentele prevazute la art. 8 alin. (3), solicitate de catre salariat; i) nerespectarea prevederilor art. 2 alin. (7); j) nerespectarea prevederilor art. 7. (2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza: a) cea prevazuta la lit. a), cu amenda de 10.000 lei pentru fiecare persoana primita la munca fara transmiterea la inspectoratul teritorial de munca a registrului completat cu toate elementele contractului individual de munca, fara ca amenda totala cumulata sa depaseasca suma de 50.000 lei; b) cele prevazute la lit. b) - c), cu amenda de la 5.000 lei la 8.000 lei; c) cea prevazuta la lit. d) - f) si i) cu amenda de la 3.500 lei la 5.000 lei; d) cea prevazuta la lit. g) cu amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei; e) cea prevazuta la lit. h) si j) cu amenda de la 300 lei la 1.000 lei. (3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre inspectorii de munca. (4) Contravenientul poate achita īn cel mult 48 de ore jumatate din minimul amenzii contraventionale prevazute la alin. (2) lit. b) - e). (5) Aplicarea contraventiilor si sanctiunilor prevazute la alin. (1) si (2) se face cu respectarea: a) art. 22 din Conventia de la Viena privind relatiile diplomatice, respectiv ale art. 31 din Conventia de la Viena privind relatiile consulare referitoare la inviolabilitatea localurilor misiunilor diplomatice, respectiv ale oficiilor consulare; b) art. 31 din Conventia de la Viena privind relatiile diplomatice, respectiv ale art. 43 din Conventia de la Viena privind relatiile consulare referitoare la imunitatea de jurisdictie a agentilor diplomatici, respectiv a agentilor consulari. ART. 10 Prevederile art. 9 se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare. ART. 11 (1) Inspectia Muncii adopta solutia tehnica privind registrul īn forma electronica si aplicatia informatica pentru completarea si transmiterea registrului de catre angajatori. (2) Inspectoratul teritorial de munca distribuie aplicatia informatica angajatorilor care au obligatia de a īnfiinta si transmite registrul. ART. 12 (1) Inspectia Muncii asigura accesul autoritatilor si institutiilor publice la datele din registru, pe baza unor aplicatii de interogare specifice, cu asigurarea masurilor de protectie a datelor cu caracter personal. Conditiile, procedura de lucru si limitele accesului la informatii se stabilesc, īn conditiile legii, de Inspectia Muncii prin protocoale de colaborare īncheiate cu autoritatile si institutiile publice solicitante. (2) In scopul combaterii muncii nedeclarate materializata prin neīnregistrarea contractelor individuale de munca īn registru, Inspectia Muncii beneficiaza de accesul la bazele de date detinute de autoritati si institutii publice, privind evidenta populatiei, declaratii si īnregistrari fiscale/vamale, asigurari si prestatii sociale, precum si orice date si informatii utile activitatii de control. (3) Pentru familia ocupationala de functii bugetare "diplomatie", prevederile art. 4 - 6 se aplica īn conditiile stabilite printr-un protocol de colaborare īncheiat īntre Ministerul Afacerilor Externe si Inspectia Muncii. ART. 13 Registrele īnfiintate si īnregistrate īn conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 161/2006 privind īntocmirea si completarea registrului general de evidenta a salariatilor, cu modificarile si completarile ulterioare, se pastreaza si se arhiveaza de catre angajatori, īn conditiile legii. ART. 14 (1) Prezenta hotarare intra īn vigoare la data de 1 august 2011. (2) La data intrarii īn vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea Guvernului nr. 161/2006 privind īntocmirea si completarea registrului general de evidenta a salariatilor, publicata īn Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 172 din 22 februarie 2006, cu modificarile si completarile ulterioare. ---------------